Tipaton tammikuu. Helvetillinen helmikuu. Murheiden maaliskuu. Hirveä huhtikuu. Tuhansien tunteiden toukokuu. Kesäkuu. Helteinen heinäkuu. Erikoinen elokuu. Syksyinen syyskuu. Likainen lokakuu. Mukava marraskuu. Joulukuu.

Siinä minun mennyt vuoteni muutamalla sanalla. Elämäni ehdottomasti raskain vuosi. Muutaman kuukauden ajan olin täysin varma, etten tule selviämään tätä vuotta loppuun. Kaikki tuntui liian raskaalta. Halusin luovuttaa. Jostakin kuitenkin ( terapiasta? ) sain kuin ihmeen kaupalla ammennettua lisää voimia jokaiseen päivään. Pääsin joka päivä ylös sängystä. Pikkuhiljaa sain myös nukuttua lääkkeiden avulla ja ajan kuluessa jo myös ilman niitä. Päiviini alkoi tulla muutakin, kuin surua, tuskaa, huolta, murhetta ja kyyneleitä. Aloin oppia elämään näiden tilanteiden kanssa ja aloin ymmärtämään, että mitään en asioille voi, vaikka kuinka haluaisin. Sain jotenkin kasattua itseni, vaikka toki huonoja päiviä on edelleen.

Olenko siis vahvempi ihminen, kuin vuoden alussa? Eikös sananlaskukin sano, että kaikki mikä ei tapa, vahvistaa? Hengissä minä olen, mutta en tiedä tuosta vahvuudesta. Luulen, että olen vaan jotenkin oppinut elämään näiden asioiden kanssa.

Tästä vuodesta tulen aina muistamaan ne alkuvuoden riipaisevat puhelut, jotka saivat koko elämämme hajoamaan palasiin. Muistan myös sen heinäkuisen viikon, kun olin esikoiseni tukena yhdellä elämäni raskaimmalla matkalla. Muistan monta muuta kauhun ja surun hetkeä. Muistan miten usean vuoden kestänyt mökki talonmiehenä toimiminen tuli päätökseensä. Onneksi tähän vuoteen mahtui myös niitäkin hyviä asioita ja parhaimpana niistä ehdottomasti Lantti hepan tulo elämääni. Olen saanut tuon ihanan hevosen myötä niin paljon iloa elämäni synkimpiin hetkiin, etten voi sitä edes sanoin kuvailla <3

Tänä vuonna saimme myös viettää ihanan hellekesän. Uida paljon ja nauttia pitkästä helle jaksosta. Saimme käydä kivoilla kesälomareissuilla ja nauttia kauniista syksystä. Vuosi huipentui ihanaan perheen yhteiseen jouluun <3

Toivon teille jokaiselle ja myös itselleni hyvää tulevaa vuotta 2019!